top of page

Lara is (en blijft) tutor

Bijgewerkt op: 2 apr. 2020

Lara Delacourt, studente taal- en letterkunde en tutor aan het Koninklijk Atheneum in Antwerpen


"Ik wou in mijn vrije tijd graag iets maatschappelijks doen. Niet gewoon een hobby, maar effectief iets betekenen. In de solidariteitsgroep van mijn richting op Facebook worden normaal vooral samenvattingen en memes gedeeld, maar op een keer kwam ik ook iets tegen over het Tutoraat. Ik heb me meteen ingeschreven!


Het Tutoraat biedt steun aan leerbedreigde leerlingen uit het secundair onderwijs. Wat we doen is tweeledig. Enerzijds ondersteunen we vakinhoudelijk door

bijvoorbeeld extra uitleg of oefeningen te geven. We helpen de leerlingen met alles waarmee ze moeilijkheden hebben. Daarnaast leren we ze ook persoonlijk kennen en proberen we ze vooral te motiveren. Meestal weten ze wel waar ze heen willen en zijn ze best leergierig, maar toch zitten ze met veel vragen over hoe ze dit kunnen bereiken. Vanuit mijn persoonlijke ervaring leg ik hen dan uit hoe de universiteit werkt en probeer ik een beetje te dienen als voorbeeldfiguur. Ze komen niet allemaal uit de meest ideale thuissituaties, waardoor ze hier soms echt veel aan hebben.


Later wil ik misschien zelf les geven. Dit project is dus zeker interessant voor mijn toekomst. Maar ik vind het eigenlijk vooral tof om te zien hoe deze jongeren in het leven staan en hoe ze hun omgeving ervaren. Het zijn ook echt leuke leerlingen die zeker waarderen wat ik doe en dat geeft voldoening!


In het begin verliep het contact vaak één op één: ik stuurde hen een bericht en zij reageerden daarop. Nu beginnen ze vaker onderling te praten over de leerstof en helpen ze elkaar verder. De gesprekken gaan intussen ook niet meer alleen over studeren of leren leren, maar ook over vakanties bijvoorbeeld. Je ziet dus dat onze band evolueert ... Maar hoewel ik ze intussen al 5.000 keer heb gezegd dat ze me geen mevrouw moeten noemen, blijven ze dat toch doen.


Toen de lessen in de scholen stopten, viel het project ook stil. De leerlingen die ik help, krijgen sowieso al minder ondersteuning. Voor hen zou deze hele crisis dus desastreus kunnen aflopen. We kregen vanuit het Tutoraatproject de keuze of we het project wilden verderzetten of niet. Eerst wilden mijn leerlingen de reactie van hun leraren afwachten en zelf al wat proberen. Maar een week later bleken ze toch nood te hebben aan het project.


Vooral de hoeveelheid aan taken en de algemene chaos is nu moeilijk. Van overal krijgen de leerlingen opdrachten en het is voor hen niet altijd evident om aan een specifieke opdracht te beginnen. Ik heb ontdekt dat ik via Loom een schermopname kan maken van mijn PowerPoint en daarbij kan praten. Dit kunnen ze vlot via hun smartphone bekijken. Als ze vragen hebben, bundelen ze die en sturen ze me die door. Soms stuur ik ze ook persoonlijk op.


Aan mijn medetutors wil ik graag zeggen: gewoon blijven doen wat je doet, maakt niet uit wat, in welke vorm en onder welke kwantiteit, je maakt écht het verschil!"


Lees meer info over het Tutoraatproject waar Lara aan deelneemt hier.




0 opmerkingen

Comments


bottom of page